Tulos vastaa perinteistä näkemystä suomalaisten kahvitottumuksesta
JOBmeal Oy:n toimitusjohtaja Perttu Laitsaari kertoo, että nykyisin asiakkaat haluavat pääsääntöisesti juoda tummapaahtoista kahvia. Tähän näkemykseen on helppo yhtyä myös Arvid Nordquistin kahviasiantuntijan, Key Account Manager Susanna Päkkilänkin. Hän toteaa, että suomalaisista on tullut pikku hiljaa tummapaahtoisen kahvin suuria ystäviä. Toimistoasiakkaiden keskuudessa suosituin tummapaahtoinen kahvi on Fullroast Field, jonka pyöreä ja pähkinäinen maku sekä pienmakeus viehättää asiakkaita. Myös luomu ja Reilu kauppa sertifioitu Ethic Harvest on kasvattanut suosiota voimakkaan ja herkullisen mausteisen makunsa ansiosta.
Erikoiskahvien osuus kaikista kahviautomaateista nautituista juomista on 30%, mainitsee Laitsaari. Hän myös kertoo, että jo pidemmän aikaa myös sertifioidut papulaadut ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti. Asiakkaat ovat tulleet tietoisimmiksi myös kahvin ympäristövaikutuksista ja osaavat kysyä vastuullista, kestävän kehityksen huomioivaa kahvia. Tyypillisimmät sertifikaatit kahvilla ovat Reilun kauppa, Rainforest Alliance, UTZ ja luomusertifikaatit.
Suosituimmat erikoiskahvijuomat ovat:
- Cappuccino (7%)
- Café Latte (6%)
- Cafe Lungo (5%)
- Espresso (5%)
- Wiener Café (5%)
Tiesitkö, että kolmanneksi suosituin automaattien juomalaatu on kuuma vesi eli joka viides työpaikalla juotu kupillinen on teetä. Kaikista nautituista juomista kaakaojuomia on vain n. viisi prosenttia. JOBmeal haluaa varmistaa, että suomalaiset saavat juoda perinteisen mustan kahvin sekä erikoiskahvit parhaimmista mahdollisista kahvilaaduista.
”Haluamme varmistaa, että jokaiselle asiakkaalle löytyy paras mahdollinen kahviratkaisu työpaikalle. Sen vakuutena olemme lanseerannut makutakuun. Meidän tahtotilamme on olla paras kumppani ja teemme todella paljon töitä sen lunastamiseksi arjessa”, Laitsaari sanoo.