Askeleet onnistuneeseen asiakastilaisuuteen

Asiakastilaisuus Itä-Suomessa keväällä 2017

Palvelupäällikkömme Pinja Hintikka ja aluemyyntipäällikkö Aila Arasalmi toteuttivat hyvin onnistuneen asiakastilaisuuden Itä-Suomessa keväällä 2017.
Tässä heidän vinkkejään, kuinka mielenkiintoinen ja inspiroiva asiakastapahtuma järjestetään onnistuneesti.

Askeleet onnistuneeseen asiakastilaisuuteen

Palvelupäällikkö Pinja Hintikka ja Aluemyyntipäällikkö Aila Arasalmi Selecta Oy
  1. askel – anna ideoille aikaa

Istuskelin eräänä lopputalven aamupäivänä Selectan toimistollamme hörppien höyryävää hyvää kahvia. Hetki aikaa itselle. Se taukohetki, josta Selecta tekee täydellisen maukkaalla automaattikahvillaan. Siinä se tuli – ajatus asiakastilaisuuden järjestämisestä.  Eli ensimmäinen askel – luovuus ja uudet ideat tarvitsevat aikaa – ota se. Se ei ole pois tehokkuudestasi tai tuloksestasi – päinvastoin.

 2. askel – tuo mukaan konkretia

Ideaa täytyi jatkojalostaa. Mietiskelin, mitä juhlapyhiä alkuvuodesta onkaan? Voisiko tilaisuuden yhdistää siihen ja saada sopivan aasin sillan kutsua varten vai selvitäänkö ilman? Molemmat toimivat. Ns. juhlapyhä voi olla perinteisestä poikkeava, esim. kevätpäiväntasaus tai kansallinen korvapuustipäivä. Seuraavat kysymykset pyörivät jo päässäni – missä ja milloin. Kahvi ja tee kuuluvat suomalaisten aamuun, joten tilaisuuden aikataulu ratkaisiin sillä. Aamiaistilaisuus asiakkaiden kotipaikkakunnalla.

 3. askel – aseta tavoitteet

Perusasetelma oli selvä, seuraavaksi tavoitteet kirkkaiksi. Tavoite voi olla iso tai pieni, mutta ne on määriteltävä ennen tilaisuutta. Yksin pähkäilystä ei tullut enää mitään ja kuin tilauksesta paikalle osui kollegani myynnistä, Aila. Yhdessä saimme määriteltyä kristallin kirkkaaksi tilaisuuden tavoitteet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ne olivat seuraavat: annetaan Selectan palvelulle kasvot, helpotetaan kommunikointia asiakkaiden kanssa ja vahvistetaan kumppanuutta. Ihanteellista olisi vielä, että tavoitteet voisi mitata.

 4. askel – aloita käytännön toimet

Yksin en tästä selviäisi ja ei tarvinnutkaan. Ailan olin jo värvännyt mukaan. Hätyyttelin vielä muitakin apujoukkoja remmiin. Niin myynnin kuin markkinoinnin ammattilaisemme olivat innolla mukana. Miksi eivät olisi, olihan kohderyhmä se meille kaikista tärkein – asiakkaat.  Ohjelma viilattiin loppuun ja tapahtumapaikka varattiin. Näillä tiedoilla saimme kutsut matkaan. Kutsuimme mukaan niin uudet kuin vanhat tutut. Sopiva sekoitus ajatusten vaihdolle.

 5. askel – jatka käytännön toimia

Ilmoittautumisia tipahteli kivasti inboxiin, mutta muistutus tarvittiin. Olimme kertoneet, että tarjolla olisi niin maku- kuin näköhermoja hivelevä aamiainen. Sen varaukset tuli tehdä ja varata kuljetus kahviautomaatillemme tapahtumapaikalle. Kaiken a ja o oli, että tarjoilisimme tilaisuudessa sitä aitoa, oikeaa Selecta-automaattikahvia. Tsiljoona muutakin pientä tarkistettavaa ja varattavaa asiaa ilmaantui. Tärkeintä oli, että kirjasimme ne ylös ja muistamme vielä jopa tsekata listan ennen h-hetkeä.

 6. askel – varmista ennen h-hetkeä

Tilaisuus lähestyy ja on aika kaivaa viime hetken muistilista esille. Varmista, että tilatut ja varatut asiat ovat kunnossa. Olihan kahviautomaatti saapunut perille ja löytyi paraatipaikalta sekä lähtiessä annettavat goodies-pussit suorassa rivissä odottamassa asiakkaiden mukaan pääsyä. Kaikki isännät tiesivät saapua ajoissa paikalle ja hymyssä suin.  Tämä askel kun on kunnossa, voi yönsä nukkua rauhassa ja kohdata asiakkaat rauhallisin mielin.

 7. askel – in action

Tilaisuuden alettua tilannetaju on isäntien tärkein ominaisuus. Emme halunneet minuuttiaikataulua tai tiukalla asialla täytettyä ohjelmaa. Virallinen osuus hoidettiin lyhyellä aamunavauksella. Halusimme tarjota asiakkaillemme kohtaamispaikan hyvän aamupalan, kahvin ja seuran äärellä. Asiakkaan iloinen ääni kertoi, kuinka kivaa oli kerrankin päästä heti aamusta valmiiseen pöytään. Parin tunnin tilaisuuden aikana asiakkaidemme iloiset ilmeet, ahaa elämyksen saaneet -katseet ja tyytyväisyyttä huokuvat sanat saivat mielemme iloisiksi. Olimme tehneet oikeita asioita.

 8. askel – kiitä ja suuntaa tulevaan

Tällä kerralla - kiitos iloinen Itä-Suomi! Olit hyvä meille. Lähetimme mukana olleille asiakkaillekin vielä kiitokset. Tästä on hyvä jatkaa muuallekin Suomeen, kun helposti kopioitavat askeleetkin ovat nyt valmiina.


Tutustu laajaan kahviautomaattivalikoimaan

Julkaistu: 02.05.2017

Ota yhteyttä 0207 210 300