Otitko töissä kahviautomaatista aamun ensimmäisen kupillisen? Sait kahviisi ehkä putkistossa seisonutta vettä

Kahviautomaatit ovat nykyisin entistä laadukkaampia, ja parhaisiin pystyy ohjelmoimaan oman erikoiskahvin vaikka jokaiselle työntekijälle.

Tummapaahtoiset kahvit luovat täydellisen pohjan esimerkiksi cappucinolle.

Teemu Leminen HS / Julkaistu: 8.5. 9:01 , Päivitetty: 8.5. 9:48

Viikonloppu on ohi, ja saavut ensimmäisenä toimistolle. Pakko saada kahvia!

Mutta onko muutaman päivän ajan käyttämättä seisoneesta automaatista tuleva kahvi tuoretta ja raikasta?

Yleensä kyllä, sillä nykyisistä kahviautomaateista iso osa on liitetty vesijohtoverkkoon.

”Kun juoman tilaa, laite ottaa veden, lämmittää sen ja suodattaa sen kahviksi. Yleisesti ottaen Suomessa on erittäin korkealaatuinen vesi. Tarvittaessa automaateissa käytetään suodattimia, jos kiinteistön veden laatu sen vaatii”, sanoo Coffee Master Kaija Paltemaa JOBmealilta. Näin laitteen käyttämä vesi on yhtä raikasta kuin hanasta tuleva vesi.

Toisaalta moni laskee usein vesihanastakin putkessa seisonutta vettä pois, ennen kuin ottaa vesilasillisen.
”Jos haluaa varmasti tuoretta kahvia, kannattaa laitteesta laskea ensin muutama kupillinen kuumaa vettä”, sanoo Pauligin Professionalin kaupallinen johtaja Rami Kuusisto. Hän kertoo, että kahvilaitteet myös puhdistavat nykyään itsensä automaattisesti.

Kahviautomaattien maidonkaan ei pitäisi hapantua viikonlopun aikana. Automaattien maito on Kaija Paltemaan mukaan useimmiten maitojauhetta, sillä se säilyy huoneenlämmössä. Jotkut laitteet käyttävät myös tuoretta maitoa, mutta silloin niihin on yhdistetty jääkaappi, joka pitää maidon hyvänä.

Myös Rami Kuusiston mukaan kahviautomaattien maito säilyy hyvänä pitkienkin viikonloppujen yli, kunhan maidon päiväykset ovat riittävät. Tuore maito on etenkin premium-luokan kahviautomaattien ominaisuus. ”Markkina on koko ajan menossa kohti premium-luokan malleja. Yritykset ovat selvästi panostaneet hyviin kahviratkaisuihin”, sanoo Kuusisto.

Tuoreen maidon lisäksi premium-malliset kahviautomaatit myös jauhavat pavut juuri ennen kahvin uuttamista. Tällaiset laitteet kiinnostavat yrityksiä monesta syystä.
”Yritykset investoivat työntekijöihin ja pitävät huolta työhyvinvoinnista. Kahvilaite on myös brändinhallintaa, sillä se on usein ensimmäisiä asioita, mitä vieraat näkevät yrityksen tiloihin tullessaan”, sanoo Kuusisto.

Nykyisin automaatista voi saada esimerkiksi erilaisista pavuista tehtyjä kahveja, ja suodatinkahvin lisäksi automaatit tekevät myös erikoiskahveja. Paltemaan mukaan suomalaisten kahvimaku on mennyt tummemman paahdon suuntaan.

”Trendi on jatkunut jo viimeiset viisi vuotta. Ihmisten kiinnostus kahviin on lisääntynyt, kahvin makuun kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja samalla valikoima on monipuolistunut ja muuttunut tummemmaksi”, sanoo Paltemaa.

Rami Kuusistokin on huomannut, että tummapaahtoinen kahvi maistuu tällä hetkellä työpaikoilla. Myös espressot ja cappuccinot ja latet ovat nosteessa, samoin työntekijöiden yksilöllisiin tarpeisiin laaditut erikoiskahvit.

”Kahvilaitteiden teknologia kehittyy koko ajan. Uusiin laitteisiin voi ohjelmoida oman erikoiskahvin vaikka tietylle työntekijälle. Meidän laitteessamme on esimerkiksi uusi suosittu flat white -niminen kahvi, jossa on kaksi espressoa ja samettista maitovaahtoa. Juoma on alun perin nimetty laitteeseen työntekijämme mukaan Andre’s specialiksi”, Kuusisto sanoo.

Paltemaa uskoo, että tulevaisuudessa juuri monipuolisuus ja räätälöitävyys ovat nousevia trendejä kahviautomaateissa. ”Myös teen juojat huomioidaan. He saavat enemmän laadukkaita tuotteita ja teevalikoimassa on valinnanvaraa”, sanoo Paltemaa.

Lue alkuperäinen juttu Helsingin Sanomien verkkosivuilta.

Ota yhteyttä 0207 210 300